Sätta up fundraising

“Allt handlar om att övertyga andra om dig och din idé. Om du inte tror tillräckligt på det du gör att du inte kan få modet att be om pengar – då är det förmodligen inte en tillräckligt stark idé du har.“ / Robin Zachari, Skiftet

Oavsett hjärtefrågan som du arbetar för, kommer det alltid att behövas lite pengar. Många grupper börjar exempelvis ofta med egenfinansiering från sina egna medlemmar när de kommer till ett stadie där det finns ett behov av pengar för att sköta den löpande verksamheten, såsom resekostnader, porto, bokföring, IT-kostnader och lokaler.

Varje donation, stor som liten, räknas och kan föra dig närmare de medel som behövs för att utföra en aktion, organisera en protest, starta en förening, skapa ett nätverk av människor eller vad du nu jobbar mot. Det finns en mängd olika sätt att samla in pengar till ditt förfogande och du kan välja de som bäst matchar dina resurser och det belopp du behöver för att gå vidare.

Värt att tänka på

  • Starta en ideell förening så ni kan skaffa företagskonto och Swish, annars finns det risk att pengar faller bort via skatter om det går till privatkonto.
  • Bestäm vad ni vill ha. Varför ber du om pengar? De flesta som ber pengar gör det för de har en aktion eller kampanj som behöver finansieras.
  • Specificera upp era behov, t.ex. lokalhyra, mat, dryck, tryckkostnader för affischer, osv.
  • Specificera upp hur mycket det kommer kosta.
  • Motivera varför man ska stödja er, var transparenta med vad ni kommer göra för pengarna och följ upp det löpande.
  • Viktigast framför allt: våga be om pengar. Den största tröskeln är för DIG om att be, inte för de som kan ge.

Det första ni ska göra är att bevisa er trovärdighet. Att visa varför man ska stödja er. Resultat är därför viktigt redan från början så att följare kan se varför man ska bidra. Skapa en plattform för din förening eller kampanj, det kan vara Facebook, nyhetsbrev eller en blogg, där du kan vara öppen med vad pengarna går till och varför. Tänk att skapa en kommunikationskanal med era bidragsgivare så att de kan känna sig delaktiga. Få dem att känna sig som medlemmar.

“Våga fråga. Och våga fråga ganska ofta. Det finns en övertro på att ha den perfekta frågan. På när det är okej att fråga. Det är något man måste träna bort som aktivist i Sverige.” / Robin Zachari

Var smart med media. Kontakta lokalmedia, dra in folk i organisation, försök synas och höras. Men stå hela tiden på din egen plattform, var inte beroende av media. Viktigast är att bygga ditt varumärke och inge ett förtroende.

 

Exempel på fundraising

Se vilka möjligheter till fundraising ni har. Ska det ske via Swish, en ansökan till en fond/stiftelse, ett insamlingsevent eller en crowdfundingkampanj? För en organisation som har löpande kostnader kan det vara värt att se över alternativ för att få månadsgivare.

Starta förening

Om ni har en förening har ni möjlighet att få ett företagskonto på en bank. I och med det kan ni teckna ett avtal om att få autogiro, ett system för att automatiskt överföra betalningar till ditt företag. Ett väldigt bra alternativt när du börjar titta på att få månadsgivare. Ni har även möjlighet att skaffa ett bankgiro men framförallt har ni kan då även skaffa Swish. Även om du som privat person kan ta emot pengar genom Swish så kommer det bli nödvändigt att sköta det via en förening eller insamlingsorganisation när ni blir en grupp. Swish är närmast essentiellt idag för en förening att ha och ökar chanserna till att få in bidrag.

Barter

Ett barteravtal är en överenskommelse mellan två parter där varor eller tjänster utbytes och inga pengar byter ägare. Vanligaste exemplet på barter är att erbjuda att visa ett företags logotyp på föreningens hemsida eller i samband med aktioner och manifestationer, i gengäld mot t.ex. möblemang för ett event, ljudutrustning till en spelning eller tryck av t-shirts. För föreningar med lite pengar så kan detta vara ett fantastiskt sätt att få tillgång till tjänster. Var kreativa med vad ni själva kan erbjuda som barter.

Crowdfunding

Crowdfunding-plattformar är onlineverktyg som gör det enklare och säkrare för människor att ge ekonomiskt stöd. Gräsrotsfinansiering, som det ibland kallas för på svenska, är ett sätt för att finansiera projekt via förskottsbetalning från intresserade. Det finns många, som Indiegogo och Chuffed, men även andra mer lokala eller peer-to-peer-versioner. Välj den som bäst matchar ditt mål. Dessa plattformar ger också användbara tips om hur du ställer in din crowdfunding-kampanj.

Event

Ett vanligt sätt att samla in pengar är att anordna ett insamlingsevent. Det kan vara en fest, en konsert, en visning, en festival, ett online-event eller något annat du kan hitta på. Välj plats, datum och tid, efter vad som tilltalar folk och gör det lätt att närvara. Uppskatta kostnaden för evenemanget och de resurser du behöver för att arrangera det, samt hur människor kommer att donera, till exempel genom en entréavgift, genom att köpa prylar på evenemanget, etc. Glöm inte bort att marknadsföra evenemanget via t.ex. sociala medier, affischer och annonser!

Merchandise

Skapa och sälj föremål som snygga tygpåsar, t-shirts, pins, affischer etc som samtidigt hjälper dig att sprida ditt budskap och samla in pengar. De kan säljas exempelvis online eller via ett event (se ovan). Om ni står på en marknad, varför inte även bjuda på fika och ta betalt för kakor, tårta eller annat hemgjort.

Bidrag och stiftelser

Kommuner eller EU-program. Om du gillar att skriva förslag, då är det här något för dig. Kommuner ger ofta pengar till olika ändamål som är fördelaktiga för regionen. Hitta rätt personer att prata med i din kommun och presentera din idé och den budget som krävs för att det ska bli av. Du kan också söka efter medel genom olika EU-program. Du kan hitta dem online, men var beredd att skriva ett detaljerat förslag, en lång väntetid innan du hör tillbaka och detaljerade rapporteringskrav.

Det finns även ett stort antal fonder, stiftelser och myndigheter där man kan söka pengar till projekt. Vissa bidrag går att söka som privatperson, andra måste sökas av en organisation.

Läs mer om: fonder, stiftelser och myndigheter

Workshops

Har ni några speciella kunskaper i gruppen ni kan lära ut till andra? Undervisar exempelvis någon i yoga, dans, matlagning eller något annat kan ni ordna särskilda klasser där studieavgifter går till ditt ändamål. Dessa kan vara återkommande lektioner eller enstaka evenemang som riktar sig till en bredare publik.

Var kreativ!

Det finns massor av idéer där ute om hur du kan samla in pengar till din sak. I stort sett vad som helst kan tjäna pengar om du organiserar det på rätt sätt. Gör lite forskning om välgörenhetsauktioner, maratonevenemang, organisera middagar för sponsorer, inspirera människor att ta bort en dålig vana och ge pengarna till en bättre sak, skapa ett spel eller en frågesport för att övertyga folk om deras stöd, you name it!

Tack till The Movement Hub och Robin Zachari för delar av denna guide

Photo by Markus Winkler on Unsplash

Tillbaka till toppen