Ditt digitala engagemang
Alla med en smartphone, det behöver inte vara tablet eller dator, kan delta i sociala och politiska aktioner. Alla är inte villiga eller fysiskt möjliga att delta i demonstrationer eller gatuaktioner. Alla är inte heller kvalificerade att ge juridisk eller medicinsk hjälp pro bono.
Använd den här sektionen för att:
- Fundera över dina mål, passioner och dina kunskapsområden/expertiser.
Mål för nätaktivism
Till vilken grad kommer du delta i någon eller alla av dessa saker:
- Dela information och/eller resurser (content curation).
- Ha konversationer om nyheter och aktuella ämnen.
- Upptäck och bygg gemenskap bland likasinnade.
- Organisera och/eller marknadsför aktioner (t.ex. demonstrationer, namnlistor, etc.).
- Ge support, omtanke och stöd till utsatta människor.
- Uttrycka ilska, besvikelse, frustration.
- Få erkännande för ditt ledarskap.
- Söka bekräftelse på din expertis.
Passioner och kunskapsområden
- Vilka är dina topp tre kunskapsområden?
- Hur är du kvalificerad nog att hävda din expertis I dina toppområden?
- Vilka är dina tre största områden av socialt/politiskt intresse?
- Vilken är din #1 passion i förhållande till social/politisk aktivism? Vad sägs om #2?
- Hur uppfattar personer på sociala medier din identitet eller engagemang i en social grupp/politiskt parti?
Tillgänglighet
- Kommer nätaktivism att bli ett tillägg till andra ansvarsområden eller kommer det bli en betydande del av ditt arbete?
- Hur mycket tid per dag och vecka kan du realistiskt ägna dig åt nätaktivism?
Tips för att etablera trovärdighet
- Avgränsa dina fokusområden – och håll dig fokuserad på dem.
- Retweeta och dela content från pålitliga källor. Hur vet du vilka som är trovärdiga? Se vilka de följer och vilka som följer dem. Om du är osäker, kolla:
- Viralgranskaren: http://www.metro.se/viralgranskaren
- Installera Viralgranskarens varningslista (finns idag endast till Chrome)
- Snopes: http://www.snopes.com/
- “Get Your Facts Right—6 Fact Checking Websites That Help You Know the Truth”
- Innan du retweetar (Twitter) eller delar (Facebook):
- Klicka dig in på länken.
- Läs innehållet (reportage, artikeln, opinionen)
- Fråga dig själv:
- Behöver den här bli delad igen?
- Behöver den här bli delad av mig?
- Behöver den här bli delad just nu?
- På Twitter: Lägg till en kommentar för att förklara för dina följare varför du retweetar något genom att använda “Citera tweet”-funktionen.
- På Facebook: Lägg till en kommentar för att förklara för dina vänner varför du delar något genom att “Say something about this…”
- På Twitter: Ansök om ett (blue badge) verifierat konto: