Att jobba med outreach

Outreach handlar om en grupps/organisations utåtriktade arbete, t.ex. värvning, att dela ut flyers och hålla event. Alla organisationer och grupper har egna outreach-guider som är anpassade till deras verksamhet och arbete. Det här är en generell sammanställning över vad som kan ingå i en outreach-guide och tips på vad ni borde tänka på.

Tack till Auroramålet och Jordens vänner för denna guide

Exempel på outreach

  • Värvning: den vanligaste formen av outreach, läs artikeln om Värvartrappan
  • Kontakta lokala rörelser, föreningar, organisationer: erbjud att ni kommer med en föreläsning, samtalsworkshop, aktionsträning, intromöte eller något skräddarsytt för dem
  • Dela ut flygblad
  • Infobord/stånd: ställ upp ett bord och samtala med förbipasserande, dela ut informations- och flygblad
  • Sätt upp affischer och klistermärken
  • Närvara på event, t.ex. mässor, festivaler, marknader och folkfester
  • Vad tycker du om att göra? Kombinera er rörelse och mål med ett evenemang, t.ex. aktivist-impro, filmklubb för aktivister, spela sällskapsspel med [organisationen], ”Basket för klimatet”, bara er fantasi sätter gränserna

Kontaktuppgifter

I början av er interna outreach-guide är det viktigt att ange vilka som har övergripande ansvar och för vad, med kontaktuppgifter till de ansvariga.

Ord- och begreppslista

Det är alltid bra att bifoga en lista med alla definitioner, förkortningar och begrepp som ni använder er av och som nya medlemmar behöver känna till för att förstå både er interna kommunikation men också innehållet i outreach-guiden.

Några exempel på vanliga begrepp:

  • GL = Gruppledare, ansvarar främst för att alla i gruppen får information om var ni ses, vad ni ska göra och hur träffen går till.
  • F2F = Face to Face, värvning ansikte mot ansikte
  • Street = F2F på allmän plats
  • D2D = Door to Door, värvning genom att knacka dörr
  • P2P = Person värvar sina bekanta
  • Kampanj = En viss fråga drivs under en viss tid med tydliga mål

Att tänka på när du representerar gruppen

Outreach-gruppen, även kallat mobiliseringsgruppen, är en organisations ansikte utåt och ett möte med någon av dem är det absolut vanligaste första steget som leder till att någon engagerar sig i en rörelse. Utöver att värva bidrar gruppen också genom att t.ex. folkbilda, opinionsbilda och samla in namn.

Gruppen är en viktig del av många kampanjer som rörelser driver och arbetet ska alltid synka med organisationens övriga arbete. När du värvar ses du som en representant för organisationen, därför är det viktigt att ni sätter ihop en överenskommelse, eller aktionskonsensus, med förhållningsregler och värderingar som alla får godkänna innan ett outreach-event.

Att tänka på när ni planerar outreach

Vad är ert mål? Är det att sprida information om er kampanjs syfte och förhållningssätt till klimatfrågan samt att bjuda in fler till att bli en del av vårt nätverk/arbete. Uppmuntra folk att göra sina röster hörda?

Fler punkter att fundera över och bestämma innan:

  • Bestäm plats för träffen och sök eventuellt tillstånd (vid civil olydnad kan det istället vara viktigt att man INTE söker tillstånd)
  • Förbered ett peppinlägg att posta på sociala medier
  • Se till att folk vet vad de ska göra innan samt på plats
  • Sätt upp tydliga regler för hur ni kommunicerar inom gruppen, använder ni t.ex. Slack för att kommunicera digitalt?
  • Vem ska kontaktas om någon inte kan vara med som planerat?
  • Vem ska kontaktas om någon blir sjuk?
  • Sätt upp en handlingsplan i händelse av trakasserier, hot eller våld

Att tänka på innan du går ut

Du som arbetar med outreach är ansiktet utåt för er kampanj. Tänk därför på att vara trevlig, inbjudande och tydlig i din kommunikation kring vad ni gör.

Innan du går ut är det bra att tänka på följande:

  • Stanna hemma om du inte känner dig frisk
  • Var påläst om aktuell kampanj
  • Packa eventuellt material (se listan nedan)
  • Ha på dig kläder efter väder (kolla vädret innan du går ut)
  • Ha på dig eventuell kampanj/organisations t-shirt eller väst
  • Ha med dig vattenflaska och lunchlåda/kolla att det går att köpa lunch där du ska vara
  • Undvik att ha på dig politiska symboler som INTE representerar din organisation
  • Ta rast – Fika!
  • Supporta varandra
  • Om du är på dåligt humör, dra inte ner gruppen
  • Undvik att kolla telefonen på arbetstid
  • Var lekfull/ha roligt!

Dokumentera gärna

Om ni anordnar en meetup eller event av något slag, glöm inte att dokumentera! Om ni filmar är det en god idé att göra det både i stående och liggande format, så ni kan använda materialet i olika sociala medier. Ta gärna kontaktuppgifter till personer som figurerar i foton och filmer så ni kan fråga dem om tillstånd att använda materialet. Obs! Ett skriftligt godkännande är bättre än ett muntligt, och minderåriga behöver målsmans tillstånd.

Material

Exempel på bra saker att ha med sig:

  • Affischer att sätta upp (gör tydligt var dessa kan laddas ned för utskrift eller var de kan hämtas upp)
  • Namnlistor
  • (Kräver ev. polistillstånd) Bord att stå vid och stolar eller filtar att sitta på
  • Kaffe eller något annat att bjuda på, glöm då inte muggar
  • Silvertejp, handsprit, trasor, hushållspapper
  • En påse för sopor
  • Ryggsäck/träningsbag att förvara saker i
  • Pins, stickers eller annat som ni vill dela ut
  • Pennor, block, plastfickor
  • QR kod till digitalt formulär (laminerad)
  • Eventuellt Swishnummer (laminerad)
  • Informationsblad och flyers om er kampanj

Bra att tänka på gällande informationsblad

Less is more! Människor kan endast hantera en begränsad mängd information på en och samma gång. Ju mer text du lägger till, desto mindre kommer läsaren att minnas. Fokusera på det personliga och budskapet, inte i tekniska detaljer.

  • Ett faktablad ska helst max vara 2 sidor långt
  • Om du behöver ta bort text, använd aktiva verb

Resurser

Samla allt ert digitala material på en och samma plats och gör den lättgänglig, t.ex. på Google Drive eller Dropbox.

Exempel på resurser:

  • Logotypen för organisationen
  • Informationsblad och flyers
  • Foton och grafik att använda
  • Intern dokumentation, t.ex. till Aktionskonsensus och andra guidelines
  • QR-koder

Samtalsmetodik

Inleda samtal

Börja alltid med att säga hej och presentera dig! Prata endast med människor som visar intresse. Om de går därifrån, låt dem gå. Ropa inte efter någon, eller få dem att känna sig pressade att prata. Använd med fördel en konversationsstartare för att locka förbipasserande till samtal.

Exempel på konversationsstartare för en klimatrörelse:

  • Är du orolig över klimatförändringarna?
  • Tycker du att staten tar sitt ansvar i klimatfrågan?
  • Vem tycker du har ansvar över att stoppa klimatkrisen?
  • Hur har du blivit påverkad av klimatförändringarna?
  • Tycker du att klimatfrågan är viktig?
  • Vill du göra din röst hörd i klimatfrågan?
  • Har du hört talas om klimatkrisen?

Under samtalet

Efter att personens uppmärksamhet fångats kan du gå vidare till att presentera er kampanj. Ställ öppna frågor och försök låta samtalet vara en dialog mellan dig och den du möter, undvik monologer åt något håll. Samtalet får gärna kretsa kring upplevelser hos den du möter, vad den tycker är viktigt och vad den hoppas på ska hända i framtiden. Möt personen i hens upplevelser och påståenden och relatera gärna till egna upplevelser. Ett personligt möte väger ofta tyngre än enbart faktabaserade.

För att bli en god talare – bli en god lyssnare

Humma, nicka, ställ frågor, upprepa vad du hör eller gör kommentarer till det. Var genuint intresserad av vad den andre har att säga, du kan lära dig massor!

Undvik att gå in i konflikter med meningsmotståndare. Är någon jobbig/konfliktsökande, försök att avstyra konversationen, t.ex. genom att säga att ”Nu har vi möte, tack för dina tankar/samtalet, ha en fin dag!” Fortsätter personen provocera, hänvisa vidare frågor till gruppledare/kontaktperson.

Det är viktigt att vara sympatisk och ha roligt

Inom outreach är emotionell intelligens (förmåga att förstå, förklara och påverka egna och andras känslor) mer värdefullt än kunskap och erfarenhet. Även om det absolut inte är oviktigt i sig. Ta mötena med en nypa salt, acceptera att vissa kommer att tycka att du är konstig/har fel/är korkad. Ju mer kul ni har tillsammans desto mer attraktivt blir det för människor att gå med oss. Därför – var snäll och förstående. Rikta ilska mot systemet, inte individer. Var lekfull, ha roligt.

Avsluta samtalet genom att

  • Vid värvning, fråga personen om hen vill gå med i er organisation
  • Hänvisa till namnlistor ni har utskrivna, samt listan där personer kan skriva ner sina kontaktuppgifter om de vill engagera sig mer
  • Om ni har en digital namnlista, visa hur hen kan även skriva in sig via telefonen genom att svara på ett formulär som länkas till med en utskriven QR-kod
  • Berätta hur de kan följa er på sociala medier

Efter outreach-aktiviteten

Städa efter er om det skräpats ner! En bra idé är att ha ett uppsamlingsmöte internt där ni delar med er av erfarenheter och reflektioner av dagen. Alla material ni fått in i form av mailadresser, personliga berättelser, fotografier och videos etc. samlas då även ihop och förmedlas till någon av de med övergripande ansvar.

Summering

  • Vara glad och le, bjud in till samtal
  • Ha ett öppet kroppsspråk
  • Våga ta plats, men gör det på ett hänsynsfullt sätt
  • Ställa sig i någons gå-linje vs 45 graders approach som uppfattas som mindre hotfullt
  • Undvik att ha på dig solglasögon
  • Att vinka eller ta ögonkontakt tidigt och så långt bort som möjligt, är viktigt då personer kommer ha svårare att gå runt dig / det blir svårare att ignorera dig
  • Spegla personen, gärna väldigt mycket, försök ha samma talhastighet, använd samma typ av ord, gester etc.
  • Prata om något ni båda är intresserade av
  • Berätta om egna erfarenheter/vad som fick dig att engagera dig
  • Det ska vara en dialog
  • Undvik att gå in i argumentation
  • Ha kul!
Tillbaka till toppen